Piggfritt fungerer ikke om sommeren.

Svært mange i disse dager faller for fristelsen å utsette skiftingen til sommerdekk. Særlig alle de som kjører på piggfrie vinterdekk.      
Forskjellen på sommerdekk og piggfrie vinterdekk er større enn mange tror. Forskning og uavhengige dekktester viser at de piggfrie vinterdekkene har svært dårlige egenskaper på sommerføre. Det er nemlig store forskjeller på vinter- og sommerdekk både i dekkenes oppbygning og mønster. Men den største og viktigste forskjellen ligger i gummiblandingen.
sommer-v-all-season
Foto: Goodyear
Mykere gummiblanding
Piggfrie vinterdekk har en mye mykere gummiblanding enn sommerdekk. Vinterdekkene er konstruert for at de skal være myke når det er kaldt. Da er det ikke så vanskelig å skjønne at ”vintergummien” rett og slett blir for myk på sommerføre. Desto varmere det er, desto verre er det.

I en undersøkelse som ble gjort for en av dekkimportørene svarte allikevel 22,9 prosent at de minst en gang i livet har kjørt en hel sommer med piggfrie vinterdekk.
Betydelig lengre bremselengde
Flere undersøkelser viser at piggfrie dekk har over 20 prosent lengre bremsestrekning på våt asfalt og i varmegrader enn sommerdekk. I tillegg til økt bremsestrekning, har også piggfrie dekk dårligere drenering av vann og dårligere sidegrep enn sommerdekk.
Både NAF og Trygg Trafikk har flere ganger gått ut og advart om at vinterdekk på sommerføre er livsfarlig.
 
NAF har gjentatte ganger testet bremselengde på piggfrie vinterdekk, med nedslående resultater. Den ekstra bremselengden kan i verste fall bety sammenstøt, skade og død ved en kritisk oppbremsing.
 
bremsing
Dekkprodusent testet selv
En test utført av Nokian viser tydelig forskjellene på dekktypene. NAF og Nokian filmet bremseforsøkene i praksis på Vålerbanen/ NAF Trafikksenter.
Testbilen kjørte i 100 kilometer i timen, og bremselengden ble 21 meter lengre med svært pent brukte piggfrie vinterdekk mot nye sommerdekk. Lufttemperaturen på Vålerbanen var 15 varmegrader under testen.
Ikke helårsdekk
Også Dekkimportørenes forening påpeker at det er en feiloppfatning å tro at piggfrie vinterdekk kan brukes året rundt. For selv om det ikke er ulovlig, understreker de på sine nettsider at et piggfritt vinterdekk har en konstruksjon og gummiblanding som ikke fungerer i spesielle situasjoner på sommerføre, noe som kan få skjebnesvangre følger for trafikksikkerheten.

Jan Ivar Engebretsen , kommunikasjonsrådgiver i NAF, presiserer at  desto varmere det blir, desto farligere er det å kjøre piggfritt. Selv slitte sommerdekk er bedre enn nye piggfrie dekk på sommerføre. Hvis du i tillegg kjører på en regnværsdag kan det gå ekstra galt. Våt asfalt er nemlig vinterdekkenes verste fiende. 
Lite å spare
Dessuten slites dekkene betydelig fortere på sommerføre. Så - for de som kanskje trodde det - det er lite penger å spare ved å bruke dekkene hele året, siden kjøring på sommerføre vil gi unormalt høy slitasje av den myke vintergummien.